پاستيل فله‌اي نخوريد


 

نويسنده:ندا احمدلو




 
پاستيل را مي‌توان جزو گروه شيريني‌جات طبقه‌بندي کرد و شايد به همين خاطر هم باشد که اين روزها به پاي ثابت ظرف‌هاي شيريني در مهماني‌هاي رسمي و غيررسمي تبديل شده است. اما سوالي که شايد به ذهن خيلي از افراد برسد،اين است که آيا اين شيريني وسوسه‌انگيز مي‌تواند جايي در بين سبد خريد ما بگيرد يا نه؟ پاسخ دکتر هدايت حسيني، مديرکل نظارت بر مواد آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت و دکتر مسعود کيمياگر، متخصص تغذيه را به همین سوال بخوانيد.
دکتر حسيني مي‌گويد که پاستيل‌هاي فله‌اي و باز موجود در فروشگاه‌ها و مراکز خريد مختلف، مورد تأييد وزارت بهداشت نيستند و خريدن و خوردن آنها به هيچ‌يک از اقشار جامعه توصيه نمي‌شود. پاستيل‌ها از افزودن شکر و آب به ژلاتين استخوان يا پوست گاو تهيه مي‌شوند و البته انتخاب ژلاتين استخوان در همه کشورها به گاو محدود نمي‌شود و برخي از کشورها از ژلاتين استخوان خوک براي تهيه پاستيل استفاده مي‌کنند. به همين خاطر هم هست که دکتر حسيني به هيچ عنوان خوردن انواع بدون مجوز و پروانه وزارت بهداشت (چه پاستيل‌هاي بسته‌بندي و چه انواع باز آنها) را براي مردم مناسب نمي‌دانند. وي در اين مورد اظهار مي‌كند: «ممکن است در پاستيل‌هاي بدون مجوز از رنگ‌هاي غيرمجاز يا ژلاتين خوکي نيز استفاده شده باشد و اين نوع خوراکي‌ها اصلاً از پايه و فرمولاسيون تهيه و توليد مورد تأييد وزارت بهداشت نيستند، وگرنه که ما به آنها مجوز فروش مي‌داديم!»
او از برخورد با فروشندگان اين‌گونه محصولات در فروشگاه‌ها خبر داد و افزود: «ما در حال جمع‌آوري کليه محصولات فله‌اي و غيربهداشتي در سطح شهر هستيم و سرعت گرفتن کارمان هم بستگي زيادي به خواست خود مردم دارد. بنابراين شماي مصرف‌کننده بايد براي حفظ سلامت خود و اعضاي خانواده، مخصوصاً کودکان‌تان، از خريدن محصولات غذايي فله‌اي و بدون پروانه بهداشتي خودداري کنيد.»
خب، تا اينجاي کار که متوجه شديم خريد و مصرف پاستيل غيراستاندارد به هيچ عنوان به نفع ما و خانواده‌مان نيست. اما سوالي که ممکن است حالا به ذهن‌مان برسد اين است که آيا خوردن پاستيل‌هاي استاندارد برايمان مشکلي به وجود نخواهند آورد؟
دکتر کيمياگر جواب اين پرسش را اين‌طور مي‌دهند: «هرچه‌قدر هم که پاستيل، استاندارد و مورد تأييد مراکز بهداشتي باشد، باز هم نمي‌توان قند و کالري موجود در آن را ناديده گرفت، بنابراين پوسيدگي دندان از مهم‌ترين عوارض مصرف بيش از اندازه پاستيل در کودکان و حتي گاهي بزرگسالان است.» وي مصرف اين خوراکي خوش‌قيافه را براي بيماران مبتلا به ديابت و کساني که اضافه‌ وزن دارند و در حال رژيم گرفتن هستند هم مناسب ندانست و ادامه داد: «مواد غذايي شيرين داراي انرژي هستند و به همين خاطر اشکالي ندارد که کودکان بخشي از انرژي روزانه‌شان را به جاي خوردن چيپس و پفک، از طريق مصرف پاستيل کسب کنند ولي لازمه اين کار نظارت والدين بر آنهاست تا يک وقت کودکان بيش از حد هم از اين راه کسب انرژي نکنند.»
يکي ديگر از نگراني‌ها در مورد مصرف انواع پاستيل هم رنگ موجود در آنهاست که دکتر کيمياگر در اين مورد مي‌گويد: «در پاستيل‌هايي که مطابق استاندارد و در کارخانه‌هاي معتبر تهيه مي‌شوند از رنگ‌هاي مجاز خوراکي استفاده مي‌گردد و جاي هيچ‌گونه نگراني در اين مورد نيست. شايد بد نباشد بدانيد که گاهي هم از رنگ‌دهنده‌هاي طبيعي مثل آب هويج يا آب انار براي رنگي کردن پاستيل‌ها استفاده مي‌شود.»

با تمام اين توضيحاتي که متخصصان در مورد مصرف پاستيل دادند، باز هم ذکر چند نکته هنگام خوردن يا براي تهيه و نگهداري پاستيل ضروري است كه به شرح زير هستند:
1 پاستيل را در جاي گرم نگهداري نکنيد و هنگام خريد هم دقت داشته باشيد که در قفسه‌اي دور از تابش مستقيم نور آفتاب باشند.
2 اگر علاقه شديدي به پاستيل داريد و نمي‌توانيد روزي يکي دو عدد از آن را نخوريد، مي‌توانيد قند مصرفي‌تان را کاهش دهيد و چاي‌تان را به همراه پاستيل بنوشيد.
3 به منظور جلوگيري از پوسيدگي دندان‌هايتان بعد از خوردن پاستيل، حتماً مسواک بزنيد.
4 اگر دندان‌هايتان را دوست داريد، پاستيل را نجويد و اجازه بدهيد که مانند شکلات در دهان‌تان آب شود.
5 به بچه‌هاي زير 2 سال پاستيل ندهيد زيرا دستگاه گوارش آنها حساس است و امکان دارد بدن‌شان نسبت به رنگ اين محصولات (هرچند که مجاز باشد) واکنش نشان دهد. از طرفي ممکن است اين خوراکي‌هاي ريز باعث خفگي آنها شود.
6 خوردن و مخصوصاً جويدن پاستيل به سالمندان و افرادي که دندان مصنوعي دارند نيز توصيه نمي‌شود.
7 بهتر است پاستيل را پس از خارج کردن از بسته‌بندي‌اش، در يک ظرف دردار نگهداري کنيد زيرا حالت چسبندگي آن، خيلي زود گرد و غبار و آلودگي محيط را به خود مي‌گيرد.
8 به جاي خريدن پاستيل‌هايي که رويشان را لايه‌اي از شکر پوشانده، انواع بدون قند آنها را خريداري كنيد.
منبع:www.salamat.com